Hmmm dit is een titel die misschien als tikkeltje schokkend wordt ervaren. Ik heb dan ook meermaals met de muis over de publicatie knop gezweefd. Maar ik heb nu blijkbaar wel je volledige aandacht!
In eerste instantie zal je waarschijnlijk de link leggen met het oudste beroep ter wereld en niet met consultancy. Er zijn echter parallelen te trekken. Als consultant bied je dan niet je lichaam voor geld aan, maar wel je kennis!
Hoe “mooier” je kennis, hoe hoger je marktwaarde.
Net zoals uiterlijk, heeft ook kennis maar een beperkte houdbaarheidsdatum. Zeker met de zeer snel opvolgende ontwikkelingen van vandaag de dag. Het is dus noodzakelijk om te blijven investeren in kennis en je niet laten verleiden door de korte termijn winst. Want zodra je kennis “over de datum” is, zal je marktwaarde snel in elkaar zakken. Als je pech hebt, heeft je werkgever de winst al opgestreken en blijkt dat een arbeidscontract ook eindig kan zijn, dat “onbepaalde tijd” een relatief begrip is als je moeilijk/niet te plaatsen bent op een opdracht.
It’s all about the money…
Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Enerzijds is er de waan van de dag. Een opdracht is een opdracht en levert geld in het laatje. En facturabiliteit is vaak één van de, zo niet het enige, bonus component. Anderzijds het continu op peil houden van kennis op hoog nivo, vraagt om diepgaande investeringen en dat in een markt die helaas gedomineerd wordt door prijsgestuurde inkoop (tarief is de allereerste dropout criteria). Dus die investeringen worden uitgesteld…
Ik pleit niet dat de IT sector zielig is en voor het beschermen van de Nederlandse kenniscultuur in plaats van off-shoring, in clouds te stoppen of onder een kleedje te vegen. Ik ben van mening dat de IT sector ook deels de hand in eigen boezem mag steken. Er is in verleden (te) veel gevraagd (het kon niet op) en er werd niet de kwaliteit geboden die beloofd werd. Op zich niet verwonderlijk dat bedrijven rondkijken naar alternatieven. Wat wil dan ik bereiken? Ik hoop eigenlijk op 2 dingen:
– Dat dit verhaal een CIO/CEO aanspreekt en die mij zou willen helpen te begrijpen. Momenteel wordt veel kennis die noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering extern ingehuurd. In mijn beeld krijg je, als je te eenzijdig stuurt op prijs, simpelweg niet de kwaliteit. En daarmee wordt de eigen organisatie te kort gedaan, ondanks dat inkoop zijn targets haalt. Door te kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding en niet minder belangrijk ook de match tussen mens en organisatie, zal het rendement van projecten vele malen hoger komen te liggen. In mijn beleving is dit logica. Alleen er zal een andere kant van de medaille zijn…
– Dat consultants bewust(er) met hun eigen ontwikkeling omgaan. Zowel werknemers, werkgevers maar zeer zeker ook de ZZP’ers. Helaas krijg ik te vaak CV’s uit de laatste groep onder ogen, waarvan het niet lukt om zelfstandig te blijven, gewoonweg omdat er onvoldoende geïnvesteerd is in de kennisontwikkeling. Als ZPP’er heb je nog steeds geen goed sociaal vangnet, zoals bij werknemers. En met een stevige salaris wens (uit gewenning ZZP tijdperk) en een noodzakelijke investering in opleidingen, maakt dat een ex-ZZP’er toch een minder aantrekkelijke kandidaat is.
En ja ik vind kennis en vaardigheden ontwikkeling belangrijk en essentiel onderdeel van het vak consultancy. Ik challenge mijn omgeving, net zoals mijn omgeving mij durft te challengen. Want het is niet iets van alleen de werkgever. Er ligt misschien wel een veel grotere verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf, om zich te blijven willen ontwikkelen. Een werkgever kan dit niet afdwingen, een werkgever kan het alleen maar stimuleren en faciliteren.